onsdag 12. september 2007

Mexico

Etter et par dager i Mexico City beveget vi oss i buss til delstaten og byen Oaxaca som viste seg aa vaere en deilig og mer overskuelig by enn hovedstaden. Bussturen var en opplevelse i seg selv, hvor enorm natur og smaa landsbyer var noen av synene i fra bussvinduet. Bratte stup (sikkert 1000meter) langs veien og uendelig mange svinger - baade opp og ned!

Nattbuss videre til Chiapas (delstat) og byen San Cristóbal i gaar, en tur jeg helst ikke gjentar ettersom jeg laa paa busstoalettet og spydde opp det meste av magesekkens innhold! Bussen kjoerte fort i moerket og det var umulig aa holde styr paa svingene.. Heldigvis er byen en fantastisk koloniby, selvom jeg fryser om natten! Idag har vi vaert i Cañon del Sumidero paa baattur og sett baade gribberm pelikaner, krokodiller, aper for ikke aa glemme kilometerhoeye klipper rett ned i vannet. Et ikke saa hyggelig syn var en del av elven som var fullstendig proppet med soeppel og drivved - ca. 100m2 vi skulle gjennom med baaten. Dette er et resultat av "mennesker som ikke bruker hodet" som guiden vaar betegnet det som. Elven renner gjennom store deler av Guatemala og Mexico foer den kommer hit i Chiapas, saa det er snakke om mye soeppel!! Det er treist aa oppleve dette i en av Chiapas store stoltheter og turistattraksjoner, men en paaminnelse om hvordan mennesker paavirker naturen idyll og viktigheten aa tenke miljoe globalt.

Imorgen gaar turen til Palenque, en kort tur paa omtrent fire timer, hvor vi blant annet skal se de kjente ruinene fra Mayaindianere og Agua Azul, som vissnok er fantastiske fossefall.

Hasta LUEGO!


2 kommentarer:

marie sa...

åh så mye jeg misunner dere :D Hvor bor dere i san cristobal? jeg skal nok kikke innom denne bloggen jevnlig ja! ha en super duper tur!

Anne sa...

hei kjaere marie!! jeg vet ikke helt hvor vi boode.. har glemt det allerede! Mikkel mener det bare het Backpackers Hostel. Det var ihvertfall veldig fint! Stor klem